Jak jíst zdravě? Aneb zdravá strava jako životní styl

Dnešní doba je přímo posedlá jídlem. V televizi vídáš kuchařské show od rána do večera, internety jsou plné blogů o stravování a zdravé výživě a v každém časopisu na tebe vyskočí minimálně jedna příloha o vaření.

Vegetariáni, vegani, paleo strávníci a další ti servírují rady, nové termíny a zdálo by se, že člověk musí vystudovat minimálně dvě výšky, aby se v tom zorientoval.

Mr.Salatoff ti rád pomůže vyznat se v doporučeních a pravidlech, které tě naučí jíst zdravěji.

Základní otázky ke zodpovězení ohledně stravování jsou jednoduché: Co? Jak? Kdy? A kolik?

Co jíst?

Užitečná je v tomto směru tzv. výživová pyramida. V jejím základu najdeš potraviny, které jíst nejvíce, a směrem nahoru se zužuje v potraviny, kterých naopak stačí pomálu.

1.patro - obiloviny, pečivo, těstoviny, rýže
2.patro - ovoce a zelenina
3.patro - mléčné výrobky, ryby, vejce, luštěniny, maso, ořechy
4.patro - tuky, cukry

Ve všech těchto kategoriích také platí, že můžeš vybrat lepší a horší varianty pro tvoje zdraví.

Vyber si své menu

Jak jíst zdrave blog

Celozrnné pečivo, těstoviny, bezlepkové produkty jsou vždy lepší než klasické. Ovoce a zeleninu je nejlepší volit domácí. Nad mléčnými výrobky se vedou diskuze, takže je dobré vnímat vlastní tělo a při problémech laktózu vysadit. Maso je vhodnější bílé, ryba čerstvá, ne mražená. Med bude vždy vítězit nad kostkou cukru a tuky rostlinné nebo kvalitní živočišné porazí na celé čáře palmový.

Jak jíst?

Mr.Salatoff vždy dodržuje tzv.svatou zelenou trojici: sezónně, lokálně a bez obalu/zerowaste.

Zdravé stravování můžeš brát jako životní styl založený na

Sezónnosti:

Pravidlo vychází z logické úvahy, že to, co pro nás příroda momentálně připravila, je pro naše tělo nejvhodnější. Lidé si zvykli, že mají v supermarketu k dispozici většinu potravin celoročně. Je to ale jako s tou pohádkou o Marušce a 12 měsíčkách.

Jahody v zimě zkrátka nejsou to pravé ořechové. Paní prodavačka nejspíš nedisponuje kouzly a čáry, a tak můžeš v krabičce s letními plody v prosinci očekávat spíš chemický postřik.

Ovoce je v zimě vyhnané bez sluníčka a má planou chuť. Vitamíny, živiny a zkrátka to, co od jahod očekáváš, tam budeš hledat marně.

20191020_141030 (1)

Lokálnosti:

Je dobré znát příběh jídla, které končí na tvém stole. Dřív byli lidé mnohem soběstačnější- leccos si vypěstovali sami na zahrádce, porazili ve vlastním chlévě nebo směnili se sousedem. Mnoho z nás, se k tomuto principu vrací a uvědomuje si, že bez znalosti původu si nemůžeš být jistý kvalitou. A o kvalitu jde především.

Stejně tak je pro českého člověka vhodnější jídlo z naší krajiny. Ne náhodou je u nás tolik alergiků na citrusy a cizokrajné ovoce – tvůj žaludek a žaludek tvých předků jednoduše není zvyklý na takové výstřednosti.

Bez obalu/Zerowaste:

Přestože toto pravidlo se tváří spíše ekologicky, věz, že i tvé zdraví ti poděkuje, když ho budeš dodržovat.

Každý obal znamená zpravidla nějakou konzervaci, chemickou úpravu, postřik a další, které prodlužují spotřebu produktu. Nebalené věci jsou určené k přímé spotřebě a to je pro tvé tělo mnohem zdravější.

Stejně tak podniky, které dbají zerowaste principu, budou nejspíš i víc přemýšlet o kvalitě nabízeného jídla. Trend odvracení se od nepřirozené konzervace, je vidět třeba i na zvýšeném zájmu o fermentované produkty. Ty si totiž udržují prodlouženou dobu spotřeby přirozeným procesem kvašení, ke kterému nepotřebuješ přimíchávat žádné chemické konzervanty.

Kdy jíst?

Je dobré udělat ze zdravé stravy životní styl a dodržovat i stejnou dobu konzumace jídla. Tělu prospívá zajetý režim, díky kterému dokáže lépe zacházet s přísunem stravy.

Říká se, že člověk by se měl správně stravovat 3- 6 denně: snídaně, oběd, večeře a mezitím proložit svačinkami.

Kolik toho sníst?

Ono známé, snídani sněz sám, o oběd se rozděl a večeři nech nepříteli, s nadsázkou opravdu platí. Snídaně by se neměla odbývat a večeře zase přehánět.

Vždy bys měl také dbát na dodržování dílů potravinové pyramidy.

Ideální jídelníček pak může vypadat třeba takto: ke snídani vydatný puding z tapioky, k obědu salát s luštěninou nebo rybou, k večeři zeleninový krém. Na svačinu se hodí ovoce nebo zelenina, k pití freshe.

Jak jíst zdrave Chrestovy krém blog

Naše tipy na závěr

Co doporučujeme konzumovat v rámci zdravého jídelníčku?

  • Zařaď více ovoce a zeleniny - ke snídani si dávej fresh, objev nové druhy salátů, mixuj zeleninu do krémů
  • Nauč se používat neobvyklé potraviny: tapioka, bulgur, kuskus nebo cizrna nejsou v našich krajích tolik známé, přitom z nich můžeš vytvořit skvělé dezerty, pomazánky, saláty a další.
  • Objev fermentované produkty- kimchi nebo naložené zelí ti skvěle upraví trávení.
  • Jestli nemáš zahrádku, spoj se s místním farmářem a domluv se s ním na odběru. Pokud žiješ sám, můžeš fungovat komunitně a objednat si třeba společně se sousedem.
  • Poraď se s výživovým poradcem a nech si doporučit potraviny přímo pro tebe. Zdravé stravování je věc individuální, proto je potřeba zohlednit i tvůj zdravotní stav a vhodné kombinace jídel pro tvoje tělo.
  • Jednou za čas si naplánuj detox
  • Udělej si ze zdravého stravování svůj životní styl. Čím víc tě budou informace o jídle bavit, tím lépe pochopíš, co ti prospívá a vyznáš se v množství tipů a doporučení.

Tip na svačinku

Co NEdoporučujeme konzumovat v rámci zdravého jídelníčku?

  • Vyhýbej se alkoholu
  • Vyluč bílý cukr a nahrazuj ho medem, ovocem apod.
  • Pozor na „zlé“ tuky. Ty se nacházejí zejména v mléčných tučných výrobcích nebo v mase. Ty správné naopak najdeš v ořeších, rybách nebo v rostlinných olejích.
  • Hlídej si množství soli a pepře- většinou to s nimi kuchaři přehánějí a není to potřeba.
  • Odbourej zlozvyky- „žravku“ před usnutím nebo párek v rohlíku z rychlého občerstvení můžeš aspoň zkorigovat zdravější variantou. Místo slaných chipsů na noc zkus zeleninové, párek vyměň za jablko nebo sváču z domova.
  • Zapomeň na polívku z pytlíku, konzervu, co vydrží roky nebo salám s nekonečnou trvanlivostí. Vše nahraď čerstvou, lokální a sezónní nabídkou.  

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení